INHOUDSOPGAVE


1. Introductie

Deze beschrijving is voor de verantwoordelijke van het gebruikersbeheer, meestal is dat de (applicatie)beheerder, de medewerker schooladministratie, of de superuser.

2. Instructies → rol (applicatie)beheerder

2.1 LMS registreren in LAS

Voordat je aan de slag gaat in het Klik LMS moet deze gekoppeld worden aan jullie LAS.  

De registratie is nodig om de UWLR-koppeling te kunnen gebruiken, zodat de leerlinggegevens en de docentgegevens kunnen worden ingeladen in het LMS. 


Alle leerlingen, docenten en ondersteunend personeel loggen altijd in via een Entree-account in het LMS! Ouders/verzorgers loggen in via een Microsoft of Google-account. Zie daarvoor dit artikel.

2.2 Instellen koppeling Somtoday

Stap-voor-stap:

  1. Log in bij Somtoday als applicatiebeheerder.
  2. Ga naar Beheer → Instelling → UWLR-koppeling → UWLR-koppeling toevoegen. 
  3. Stel nu in:
    1. Vestiging: kies jullie school
    2. UWLR versie: 2.2
    3. UWLR-url: de UWLR-url van jullie school/vestiging.
      De url ziet er zo uit: https://oop.somtoday.nl/services/v2/leerlinggegevens (eventueel kan jullie school ook een url hebben beginnende met jullie schoolcode, dus zo: https://[jullieschoolcode]-oop.somtoday.nl/services/v2/leerlinggegevens)
  4. Klik op Opslaan. Er wordt nu een autorisatiesleutel aangemaakt. 
  5. Kopieer deze sleutel.
  6. Log nu in in het Klik Platform.
  7. Ga naar Beheerinstellingen en kies Mijn School.
  8. Vul de nog ontbrekende gegevens in:
  1. de UWLR URL (Deze is door Klik al ingevuld. Pas alleen aan indien nodig.)
  2. de autorisatiesleutel
  3. vul in bij UWLR klantnaam: Overig
  4. vul in bij UWLR klantcode: OV
  5. UWLR Versie: V2_2_1

Let op! De UWLR sleutel is geheim en mag je NIET op sturen naar Klik. Als (applicatie)beheerder in het LMS plaats je deze key zelf in het LMS van Klik.

2.3 Instellen koppeling Magister

Stap-voor-stap:

  1. Log als supervisor in via: https://accounts.magister.net/admin
  2. Op de pagina ‘Magister accountbeheer’ staat onder het blokje ‘Apps’, Klik Onderwijs vermeld.
  3. Zet het schuifje achter Klik Onderwijs aan (dus op groen).
  4. Bevestig je keuze.
  5. Geef eventueel een reden op.
  6. Log nu in in het Klik Platform.
  7. Ga naar Beheerinstellingen en kies Mijn School.
  8. Vul de nog ontbrekende gegevens in indien nodig:
    1. UWLR versie: V2_3

2.4 Overige LAS systemen

Gebruikt jullie school een andere LAS dan Somtoday of Magister? Vraag dan de applicatiebeheerder van jullie LAS, hoe en waar dit ingesteld kan worden.

3. Docenten en leerlingen importeren: UWLR

Stap-voor-stap:

  1. Ga naar ‘Beheer’ onder 'School' klik je op ‘UWLR import’.
  2. Selecteer het juiste schooljaar (indien van toepassing, ook de juiste vestiging) klik op ‘Verder’. 
  3. Maak een keuze welke gegevens je wil ophalen. Kijk de gegevens goed na.
  4. Pas eventuele fouten aan in het LAS. 
  5. Start in dat geval de ‘UWLR’ import opnieuw.
  6. Klik op ‘Verder’ om de import te starten en wacht totdat deze klaar is. 
  7. De gebruikers en/of groepen zijn nu toegevoegd aan het Platform. De rollen van leerling en docent worden automatisch toegekend bij de UWLR-import.

4. Instructie OOP en overig personeel toevoegen: handmatig

Deze instructie is voor de medewerker voor het aanmaken van een Entree account:

  1. Indien je nog geen Entree-account hebt, ga naar https://entree-account.kennisnet.nl/account/#/create-account/start en maak een account aan. Heb je via jouw school WEL een Entree-account, gebruik dan dit Entree-account.
  2. Nadat het account is geactiveerd open je een (incognito)scherm in de webbrowser en ga naar https://kn.nu/entree
  3. Log in bij Entree met je zojuist aangemaakte account. Heb je WEL via jouw school een Entree-account gekregen, log dan in bij Magister/Som/Ander LAS met je school account.
    1. Kies jouw school en klik op Verder.
    2. Log in.
    3. Bovenin het scherm verschijnt een UiD code.
  4. Kopieer de letters en cijfers (UiD). Let er op dat je ALLE karakters kopieert!
  5. Geef je naam (voornaam en achternaam), je e-mailadres en de gekopieerde UiD code door aan de beheerder.


Instructie voor beheerder:

  1. Ga naar ‘Beheer’ en klik op ‘Toevoegen overig personeel'.
  2. Vink aan welke rol je wilt toevoegen.
  3. Vul de gegevens in naam (voornaam en achternaam), je mailadres en de gekopieerde UiD.
  4. Klik op ‘Opslaan’ om de gegevens te bewaren. 
  5. De medewerker kan met zijn of haar Entree-account inloggen op het LMS. 

5. Rechten toekennen

In het LMS zijn verschillende rollen met de daarbij behorende rechten beschikbaar. Het is mogelijk om per gebruiker extra rollen met rechten toe te kennen voor bepaalde taken. De rollen zijn: 

  • Beheerder
  • Leermiddelen beheerder
  • Leermiddelen ontwikkelaar
  • Rapporteur

Bekijk voordat je een gebruiker een extra rol geeft welke aanvullende rechten de gebruiker krijgt het artikel Wat mag ik? Rollen en rechten.


Stap-voor-stap:

  1. Ga naar ‘Beheer’ en klik op ‘Gebruikersbeheer’. Zoek de naam op van een collega in het zoekscherm, je kan ook filteren op een rol. 
  2. Klik op de drie puntjes achter de naam van de collega en kies voor ‘Bewerken’. Er verschijnt een pop-up. 
  3. Zet een vinkje achter de rol, bijvoorbeeld ‘Leermiddelen beheerder’ en kies voor ‘Opslaan’. De rol met de rechten is nu toegevoegd aan de collega. 
  4. Herhaal bovenstaande stappen voor alle collega’s die extra rechten nodig hebben.

Let op! Met de rol 'docent' heeft de docent voldoende rechten om het onderwijs op jouw school vorm te geven. De rol Leermiddelen beheerder geef je aan bijvoorbeeld het hoofd van een vaksectie. De Leermiddelen beheerder bepaalt de keuze voor de leerlijnen, het standaard werkpad en maakt de jaarplanning. 


Leerlingen en docenten loggen in met hun Entree account. Je hoeft hiervoor geen extra handeling te verrichten in het Platform.

6. Optioneel: Externe rooster koppelingen instellen

Gebruiken jullie Zermelo of Untis? Dan kun je deze rooster programma's ook koppelen aan het Klik LMS.

6.1 Zermelo

Om op jouw school de koppeling van de individuele gebruikers met de Zermelo omgeving mogelijk te maken zet je de bo aantal stappen:


Stap-voor-stap:

  1. Haal de koppelcode (URI) uit de Zermelo URL.
    Bekijk de URL van de Zermelo omgeving van jouw school. Uit deze URL haal je de voor jouw school unieke koppelcode (URI). Bijvoorbeeld: https://voorbeeldschoolnaam.zportal.nl/ 
  2. In dit geval is ‘voorbeeldschoolnaam’ de unieke school koppelcode (URI) van jouw school.
  3. Ga naar het Klik Platform.
  4. Klik op 'Beheerinstellingen'.
  5. Ga naar 'Mijn school'.
  6. Ga naar het kopje voor 'Externe koppelingen'.
  7. Klik op knop ’Bewerken’ bij de koppeling met Zermelo.
  8. Vul de unieke URI van jouw school (‘voorbeeldschoolnaam’) in bij 'Zermelo school koppelcode (URI)'.
  9. Klik op 'Opslaan'.

Vervolgens moet elke gebruiker individueel toestemming geven om het rooster op te kunnen halen uit Zermelo voordat diegene dit getoond kan krijgen in zijn agenda.

6.2 Untis

Om de koppeling met Untis mogelijk te kunnen maken, zet je de volgende stappen:


Stap-voor-stap:

  1. Login in WebUntis als administrator.
  2. Links in het menu ga naar 'Administration' -> 'Platform'.
  3. Druk op een + of op 'Add application'. In de 'Avialable applications scherm' zoek op KlikOnderwijs.
  4. Zet 'Activate applicaton' aan en klik op 'Save'.
  5. Er verschijnt een scherm met 'Data interface password'. Deze is nodig voor de koppeling! Sla deze daarom ergens op.
  6. Vink 'I understood' en 'Password saved' aan en klik op 'Save'. KlikOnderwijs is nu toegevoegd als WebUntis applicatie. Deze is zichtbaar onder 'Administration' -> 'Platform'.
  7. Ga naar 'Application' -> 'Platform' en klik op 'KlikOnderwijs'.
  8. Hier zijn de gegevens te vinden voor de koppeling: Server URL, School Name, OIDC Client ID en de wachtwoord uit stap 5.

7. Instructies → rol medewerker schooladministratie

7.1 Schoolkalender aanmaken

Voordat de leermiddel beheerders hun leerlijnen kunnen inrichten voor het volgende schooljaar, is het van belang om eerst de schoolkalender klaar te zetten.


Stap-voor-stap video instructie: schoolkalender aanmaken



Stap-voor-stap:

  1. Ga naar 'Beheer' in het linkermenu.
  2. Klik op 'Schoolkalenders'.
  3. Klik op ‘Schoolkalender toevoegen’
  4. Geef de schoolkalender een naam, geef het schooljaar aan en kies voor 'Opslaan'. 

Let op! Geef in de naam duidelijk aan wie de doelgroep is; Bedenk dus goed of je een schoolkalender maakt voor de hele school of bijvoorbeeld één voor de onder- en één de bovenbouw. 

  1. Klik op de schoolkalender die je net hebt aangemaakt.
  2. Voeg eenvoudig de schoolvakanties voor jouw regio toe. Kies hiervoor voor 'Uit sjabloon importeren'. 
  3. Maak een keuze uit de beschikbare sjablonen en klik op 'Opslaan'.
  4. Voeg vervolgens overige vakantieweken of bijvoorbeeld studiedagen toe aan de schoolkalender.
    Let op! Is er sprake van een lesvrije week, zoals een toetsweek of vakantieweek? Zorg dan dat de afspraak loopt van maandag t/m vrijdag of van zondag t/m zaterdag.
  5. Klik op de dag waarop jij een nieuwe kalender afspraak wil toevoegen of klik op het gele plusje.
  6. Vul de titel (en eventuele beschrijving, locatie en tijd) en start- en einddatum in.
  7. Klik op 'Opslaan'.

7.2 (Sub)Groepen aanmaken (anders dan stamgroepen)

Stamgroepen worden altijd geïmporteerd via UWLR en zijn niet handmatig aan te maken.
NB: Mis je een bepaalde groep? Kijk dan in jullie LAS of deze groep aan het huidige schooljaar is gekoppeld en leerlingen bevat. Voer daarna nogmaals de UWLR import uit in het LMS. Kijk of de groep nu wel meekomt.


Je kunt wel eenvoudig extra subgroepen aanmaken. Dit doe je bijvoorbeeld om leerlingen in een groep te zetten die hetzelfde keuzevak volgen en bij clustergroepen.


Stap-voor-stap video instructie: stamgroepen en subgroepen



Stap-voor-stap:

  1. Ga naar 'Beheer' in het linkermenu.
  2. Kies ‘Subgroepen’.
  3. Klik op de knop ‘Toevoegen’.
  4. Geef de groep een naam en een beschrijving. Selecteer het type 'Gesloten' en selecteer het juiste schooljaar.
  5. Klik op 'Opslaan' en gebruikers toevoegen
  6. Voeg leerlingen of docenten toe door op het pijltje naar links te klikken.
  7. Verwijder leerlingen of docenten door op de prullenbak te klikken.
  8. Wil je een groep bewerken? Klik dan vanuit het overzicht op de drie puntjes en kies voor Bewerken.

7.3 Stamgroepen en/of subgroepen aan docenten toewijzen

Stap-voor-stap instructie: Docenten koppelen aan een groep

De stamgroepen zijn geïmporteerd via de UWLR. De docenten moeten nog worden toegewezen aan de stamgroepen. Er zijn twee manieren om een docent aan de juiste stam- of subgroep te koppelen. Via de groep of via het account van de docent zelf. De tweede optie is de snelste optie als je achteraf nog een docent wil koppelen aan de juiste groep(en).


Via de groep:

  1. Kies 'Beheer' in het hoofdmenu.
  2. Kies voor het submenu 'Stamgroepen' of 'Subgroepen'.
  3. Klik op  achter de naam van de groep.
  4. Kies 'Toegang'. Selecteer alle docenten die toegang moeten krijgen tot deze groep. 
  5. Klik op Toevoegen.
  6. Verkeerde docenten gekoppeld? Geen probleem! Klik op het tabblad 'Gebruikers met toegang' en vink hier alle docenten aan die ontkoppeld moeten worden. Klik vervolgens op 'Verwijderen'.

Via het account van de docent:

  1. Kies 'Beheer' in het hoofdmenu.
  2. Kies voor het submenu 'Gebruikersbeheer'.
  3. Zoek de juiste docent op.
  4. Klik op  achter de naam van de docent.
  5. Kies 'Toegang tot groepen'. Selecteer alle stam- of subgroepen waar de docent toegang tot moet krijgen. Je kunt nu ook zien tot welke groepen de docent toegang heeft.
  6. Klik op 'Opslaan'.
  7. De docent aan de verkeerde groep(en) gekoppeld? Geen probleem! Volg hiervoor de stappen hierboven bij 'Via de groep' om de docent los te koppelen van de groep(en).

7.4 Streefniveau instellen bij leerlingen

De leerlingen moeten nog een streefniveau krijgen zodat ze de leermiddelen op hun niveau krijgen aangeboden.


Stap-voor-stap:

  1. Ga naar 'Beheer' in het linkermenu. 
  2. Kies ‘Stamgroepen’.
  3. Klik op de drie puntjes achter de stamgroep en kies voor ‘Streefniveau instellen’. 
  4. Kies het juiste niveau in het dropdown menu.
  5. Vink klik ‘Ik weet zeker dat ik het streefniveau voor alle leerlingen in deze stamgroep wil overschrijven’ aan en kies voor ‘Opslaan’.
  6. Het gekozen niveau is nu toegewezen aan alle leerlingen van de stamgroep.


Het aanpassen van het streefniveau voor een individuele leerling is ook mogelijk. 


Stap-voor-stap:

  1. Ga naar 'Beheer' in het linkermenu. 
  2. Kies ‘gebruikersbeheer’.
  3. Klik op de naam van de leerling en wijzig het streefniveau bovenin het pop-upscherm. 
  4. Kies het juiste niveau in het dropdown menu en kies voor ‘Opslaan’.

7.5 Snelkoppelingen

Op het tabblad snelkoppelingen kan de beheerder van de school URL's neerzetten die handig zijn de voor de gebruikers. 

Wijzigingen en aanvullingen op de URL's die worden getoond kun je doorgeven aan de beheerder van jouw school. 


Via de wafelknop rechtsboven, naast je naam, kun je vanuit ieder scherm de snelkoppelingen openen.


Je hebt nu alle voorbereidingen gedaan, je collega’s kunnen aan de slag!


Wil je meer informatie? Klik hier om onze Support omgeving te bekijken!