Foutmeldingen bij het inloggen worden vaak veroorzaakt door een oude inlogsessie en de browsercache.
Op zoek naar informatie over een andere foutmelding? Bekijk dan dit artikel.
INHOUDSOPGAVE
- Wat is het probleem?
- Wat is de algemene oplossing?
- Oplossing voor Chrome op de computer:
- Oplossing voor Chrome op de iPad
- Oplossing voor Safari op de computer
- Oplossing voor Safari op de iPad
- Oplossing voor Edge op de computer
- Staat jouw internetbrowser er niet tussen?
- Goed uitloggen / afsluiten voorkomt problemen!
- Het lukt nog steeds niet
Wat is het probleem?
Je apparaat bewaart automatisch je inlogsessie, bijvoorbeeld als je apparaat op sluimer stond of je de browser tussentijds hebt afgesloten en deze opnieuw weer opstart.
Het Klik LMS controleert na enige tijd of je nog wel ingelogd mag zijn (uit veiligheidsoogpunt). Als je dan opnieuw de (inlog)pagina laadt, kan je apparaat jouw oude en nieuwe inlogsessie door elkaar halen, met als gevolg een foutmelding.
Dit kan ook voorkomen als je met verschillende accounts probeert in te loggen zonder eerst de browser af te sluiten. Houd hier rekening mee.
Wat is de algemene oplossing?
Ververs de openstaande pagina. Gebruik hiervoor de volgende toetsenbordcombinatie:
Windows: Ctrl + F5 (ververs vanaf de server)
Mac: Command + Shift + R
Blijf je hetzelfde probleem houden? Probeer dan het volgende om de cache op te schonen:
Oplossing voor Chrome op de computer:
Klik in Chrome op de 3 puntjes rechtsboven in de hoek.
Kies voor Instellingen.
Bij 'Privacy en beveiliging' klik je op 'Browsegegevens wissen'.
In het pop-up schermpje kies je nu bij 'Periode' voor 'Alles'.
Vink nu alle vakjes uit, behalve 'Cookies en andere sitegegevens' en 'Gecachte afbeeldingen en bestanden'.
Klik nu op 'Gegevens verwijderen'.
Sluit het instellingenscherm.
Sluit de browser volledig.
Open een nieuw tabblad en navigeer naar: platform.klikonderwijs.nl en log opnieuw in.
Oplossing voor Chrome op de iPad
Klik in Chrome op de 3 puntjes rechtsboven in de hoek.
Tik op Privacy.
Tik op Browsergegevens wissen.
Vink Cookies en sitegegevens en Afbeeldingen en bestanden in cachegeheugen aan.
Tik op Browsergegevens wissen > Bevestig Browsergegevens wissen. Tik op Gereed.
Sluit Chrome helemaal af (dubbelklik op homeknop, Chrome scherm omhoog slepen) en start Chrome opnieuw op.
Ga naar platform.klikonderwijs.nl en log opnieuw in.
Oplossing voor Safari op de computer
- Klik linksboven naast het appeltje op 'Safari' (zichtbaar als je Safari hebt geselecteerd) in de menubalk van Safari.
- Kies 'Instellingen'.
- Open het tabblad 'Geavanceerd'.
- Vink onderaan de optie 'Toon functies voor webontwikkelaars' aan. Sluit deze pop-up.
- Ga in het menu van Safari naar 'Ontwikkel' en klik op 'Leeg caches voor alle profielen'.
- Herlaad (via Command + R) indien nodig nog de pagina.
Oplossing voor Safari op de iPad
Ga naar Instellingen (de ‘app’) > Safari > Wis geschiedenis en websitedata > Wis.
Ga daarna naar Geavanceerd (helemaal onderaan) > Websitedata > Verwijder alle websitedata.
Bij Privacy en beveiliging voor de zekerheid even checken of Blokkeer cookies op Uit staat (geen groen schuifje).
Sluit Safari helemaal af (dubbelklik op homeknop, Safari omhoog slepen) en start Safari opnieuw op.
Ga naar platform.klikonderwijs.nl en log opnieuw in.
Oplossing voor Edge op de computer
Klik op de drie puntjes . . .
Klik op Instellingen (settings)
Ga naar 'Browsergegevens' wissen.
Klik op 'Kies wat je wilt wissen'.
Vink aan 'Gegevens en bestanden in de Cache'.
Klik op 'Wissen'.
Herlaad indien nodig nog de pagina van het Klik Platform.
Staat jouw internetbrowser er niet tussen?
Klik dan hier voor meer informatie.
Goed uitloggen / afsluiten voorkomt problemen!
- Door goed uit te loggen voorkom je dat je problemen met Cookies / cache krijgt:
- Sluit af door rechtsboven op je profielfoto en op 'Uitloggen' te klikken.
- Je inlogsessie wordt dan correct afgesloten, zodat je de volgende keer zonder problemen weer kunt inloggen.
- Tip! Sluit ook je geopende tabbladen af. Of nog beter, sluit je browser helemaal af.
- Hoe werkt dit op de iPad? Dubbelklik op de homeknop en sleep het browserscherm naar boven toe, zodat de app verdwijnt en wordt afgesloten.
Het lukt nog steeds niet
Al het bovenstaande geprobeerd en je kunt nog niet inloggen? Neem dan contact op met Klik Support via: support@klikonderwijs.nl. Om je direct goed te kunnen helpen is het handig een schermafbeelding mee te sturen van je scherm waarop je het probleem ondervindt.
Een schermafbeelding maak je zo:
iPad: Druk tegelijkertijd op de bovenste knop en de thuisknop. De schermafbeelding vind je terug in je fotoalbum.
PC: Op je computer maak je met het knopje “Print screen/PrtScn”, vaak rechtsboven op je toetsenbord. Of zoek via Start naar “Knipprogramma”.
Mac: Druk op Shift + Cmd + 3
Wil je meer informatie? Klik hier om onze Support omgeving te bekijken!