De beheerder van het Klik LMS kan met het menu 'Gebruikersbeheer' medewerkers toevoegen met een andere rol dan docent, leerling of ouder.


INHOUDSOPGAVE


1. OOP toevoegen en UID van Entree

Een medewerker die geen docent is en zodoende ook niet bekend staat in jullie LAS, maar wel toegang nodig heeft tot het Klik LMS, kun je via het scherm 'Gebruikers' toevoegen.


Let op! OOP heeft standaard GEEN toegang tot de leerling voortgang (coachgesprekken, beoordelingen etc.). Eventueel is het mogelijk om aanvullend de rol van 'Zorg OOP' toe te wijzen aan de OOP. Op die manier krijgt de OOP toegang (alleen lezen) tot het leerling voortgangsdashboard. Koppel de OOP hiervoor ook aan de juiste stam/subgroepen.

1.1 Stap-voor-stap: Entree UID opzoeken (door de OOP'er zelf)

  1. Open Chrome.
    1. Open een nieuw incognitovenster via de drie puntjes rechtsboven.
    2. Kies voor 'Nieuw incognitovenster'.
    3. Er wordt een nieuw venster geopend. Check of het incognito-icoon in de bovenhoek wordt weergegeven.
  2. Ga naar https://kn.nu/entree.
  3. Je krijgt het inlogscherm van de Entree Federatie te zien.
  4. Zoek en kies de naam van je school.
  5. Meld je aan in de omgeving van jullie LAS (Somtoday / Magister etc.) met je eigen account.

Je krijgt nu een scherm te zien met een tabel met attributen en bijbehorende waarde. Bovenaan de tabel staat UID en de waarde hiervan. Kopieer de volledige waarde achter UID en stuur deze regel naar jullie school beheerder. Deze heeft hij nodig voor het aanmaken van je account.

1.2 Stap-voor-stap: OOP toevoegen

  1. Ga naar ‘Beheer’ en klik op ‘Gebruikersbeheer'.
  2. Klik rechtsboven op 'Toevoegen overig personeel'.
  3. Voer de naam (weergavenaam) in van de persoon die je wilt toevoegen.
  4. Voer het e-mailadres in van deze persoon.
  5. Voeg de Entree UID van Entree toe die je hebt ontvangen. Let op! Deze Entree UID kan alleen de persoon zelf opzoeken en moet deze dus eerst met jou delen. Zie hierboven stap 1.1 voor de instructie.
    (Een UID is een uniek identificatie nummer (soort van BSN nummer). Dit is ook de reden dat alleen de persoon zelf de UID kan verstrekken).
  6. Selecteer de rollen die deze persoon moet krijgen.
  7. Klik op 'Opslaan' om de nieuwe gebruiker toe te voegen. Deze persoon kan nu inloggen in het LMS via de knop Inloggen via Entree.

2. UID wijzigen

Het is mogelijk om de Entree UID aan te passen zolang de gebruiker nog niet in het systeem is ingelogd.

2.1 Stap-voor-stap: UID wijzigen

  1. Ga naar ‘Beheerinstellingen’ en klik op ‘Gebruikers’.
  2. Zoek de naam op van de gebruiker waarvoor jet het UID wilt wijzigen en klik op de achter de naam.
  3. Vul het UID van Entree in het daarvoor bestemde veld.
  4. Indien de gebruiker al eens is ingelogd verschijnt de volgende melding: 'Gebruiker' heeft al een keer ingelogd, daarom is het niet meer mogelijk om de UID voor Entree aan te passen.

3. Rollen en rechten

In het LMS zijn verschillende rollen beschikbaar en elk heeft verschillende rechten. Het is mogelijk om per gebruiker extra rollen toe te kennen. De rollen zijn: 

  1. Beheerder
  2. Coach
  3. Leermiddelen beheerder
  4. Leermiddelen ontwikkelaar
  5. Planner
  6. Rapporteur
  7. Teamleider
  8. Zorg OOP

Klik hier voor een overzicht van de rollen en rechten binnen het Klik LMS.

3.1 Stap-voor-stap: Rollen toekennen

  1. Ga naar ‘Beheer’ en klik op ‘Gebruikersbeheer’. Zoek de naam op van een collega in het zoekscherm of je kan ook filteren op een rol. 
  2. Klik op de drie puntjes achter de naam van de collega en kies voor ‘Bewerken’.
  3. Zet een vinkje achter de rol, bijvoorbeeld ‘Leermiddelen beheerder’ en kies voor ‘Opslaan’. De rol met de rechten is nu toegevoegd aan de collega. 
  4. Herhaal bovenstaande stappen voor alle collega’s die extra rechten nodig hebben. 
  5. Let op! De docent heeft standaard voldoende rechten en mogelijkheden om het onderwijs op school vorm te geven. De rol Leermiddelen beheerder geef je alleen aan bijvoorbeeld het hoofd van een vaksectie. De Leermiddelen beheerder bepaalt de standaardwerkpaden, keuze voor de leerlijnen en maakt de jaarplanning.

4. Gebruiker deactiveren/activeren

Gebruikers worden (o.a. vanwege de wettelijke bewaartermijn) niet verwijderd uit het systeem. Wil je de toegang van een gebruiker ontzeggen? Dan kun je als beheerder een gebruiker deactiveren.

4.1 Stap-voor-stap: Gebruiker deactiveren

  1. Ga naar ‘Beheer’ en klik op ‘Gebruikersbeheer’. Zoek de naam op van de gebruiker in het zoekscherm.
  2. Klik op de drie puntjes achter de naam van de gebruiker en kies voor ‘Bewerken’.
  3. Klik op de knop 'Gebruiker deactiveren' en klik op opslaan.
    De gebruiker kan nu niet meer inloggen in het systeem.
  4. Wil je de gebruiker weer activeren? Klik dan bij de gebruiker op 'Gebruiker activeren'.

Wil je meer informatie? Klik hier om onze Support omgeving te bekijken!